
آنچه در برنامه شب گذشته «هفت» گذشت
[ad_1]
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شب گذشته شصت و ششمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، خبرنگاران، فرنوش عابدی و بهرام عظیمی (کارشناس و کارگردان انیمیشن)، عوامل فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» روی آنتن رفت و میز نقد برنامه هم با حضور منتقدان به نقد فیلم ریچارد جول پرداخت. در این گزارش خلاصهای از مباحث مهم این برنامه را میخوانید:
خانه سینما باید از صنوف حمایت کند، حق آنها را بدهد نه هدیه!
در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که دانش اقباشاوی، یوسف صمدزاده و پویان کفیلی حضور داشتند، درباره مشکلات صنوف سینما مباحثی مطرح شد.
دانش اقباشاوی رئیس انجمن برنامه ریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم. باید از پایین به بالا به مشکلات نگاه کرد. وقتی بحث حمایت میشود، انگار میخواهند به صنوف هدیه دهند. درصورتی که این حق اعضای صنوف است. در همه جای دنیا تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون این مشکلات را به وجود میآورد. باید به بخشهای ضعیفتر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.
وی افزود: ما باید با بلند نظری و تلاش خواسته هایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم. من به گوش خودم شنیدم که گفتند مگر اینجا کمیته خیریه یا مرکز کاریابی است! ما فقط میگوییم طبق اساسنامه خانه سینما عمل کنید. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچهها تعلق بگیرد، حق آن هاست نه هدیه کار درست نمیشود. سازمان سینمایی ابتدا یک سامانه حمایتی ایجاد کرد با ۴ سوال بنیادی. صنوف مختلف تبلیغ و ثبت نام کردند. اما سامانه خانه سینما ۳۴ سوال خیلی خصوصی مطرح کرد. وقتی حق بچهها قرار است داده شود، پس این سوالها برای چیست؟
در سینمای انیمیشن مهم این است به کجا وصلی!
در میز دوم برنامه «هفت» به بهانه موفقیتهای بین المللی انیمیشن «ملکوت» ساخته فرنوش عابدی، با حضور کارگردان اثر و بهرام عظیمی درباره این اثر بحث شد.
بهرام عظیمی گفت: یکی از مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است که افرادی که تخصص دارند مهاجرت کرده اند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم. افرادی هم که هستند، حمایت نمیشوند. سال گذشته دو انیمیشن هم زمان اکران شد یکی خوب یکی بد، ولی اثر بد دیده شد!
وی افزود: در حال حاضر شرایط بهتر شده، اما باید بدانیم میخواهیم چه بسازیم. وقتی آدم میخواهد کار بین المللی بسازد، باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانیها در انیمیشن در بخش اکران و حمایت است. اینجا ملاک این نیست که چه ساختی؛ ملاک این است که چه کسی هستی و به کجا وصلی! در انیمیشن خیلی سخت است که چند سال زحمت بکشی و همه چیز در یک ماه خراب شود، آن هم موقع اکران. بزرگترین مشکل انیمیشن ایران کمبود نیروهای انسانی متخصص است؛ از سوی دیگر زیر چهار هزار میلیارد تومان هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی هم نمیشود!
[ad_2]
Source link