دورکاری روابط عمومی‌ها در روزهای کرونایی

ماندن در خانه، موثرترین راه جلوگیری از شیوع کرونا در جهان اعلام شده است؛ دولت‌ها طرح فاصله‌گیری اجتماعی را پیاده کرده‌اند و سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که برای قطع زنجیره انتقال ویروس، تردد در سطح شهر باید کاهش پیدا کند و دورکاری در دستور کار قرار گیرد.

«غزاله نائینیان» کارشناس ارتباط با رسانه‌های وزارت نیرو مانند بسیاری از کارمندان دیگر، برای اینکه هم به توصیه «در خانه بمانیم» عمل کند و هم اختلالی در ارتباطات رسانه‌ای این وزارتخانه ایجاد نشود، میز کار را به خانه خود برده و هماهنگی‌های لازم در این زمینه را از منزل دنبال می‌کند. 

ابتدا از وی در خصوص وظایف سازمانی‌اش سوال کردیم و اینکه قبل از شیوع کرونا، روند کارش چگونه بوده است.

او به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: «نزدیک به ۱۰ سال است که در دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو و در گروه ارتباط با رسانه‌های این اداره‌ مشغول به کار هستم؛ وظیفه اصلی من به طور کلی، ارتباط با خبرنگاران صنعت آب و برق در رسانه‌های مختلف است».

نائینیان اضافه کرد: در روابط عمومی وزارت نیرو چند بخش وجود دارد که من به همراه سه نفر دیگر در گروه ارتباط با رسانه‌ها فعالیت می‌کنیم؛ این گروه دو وظیفه اصلی به عهده دارد که یکی تولید خبر برای سایت خبری وزارت نیرو و دیگری ارتباط با رسانههاست که من وظیفه ارتباط با رسانه‌ها را برعهده دارم.

وی افزود: پیش از این، من و همکارانم از شنبه تا چهارشنبه روزانه هشت ساعت در محل کار حاضر می‌شدیم و کارهای مربوطه را انجام می‌دادیم؛ اما این ظاهر قضیه است و در اصل، فعالیت‌های روابط عمومی ۲۴ ساعته است و تعطیلی ندارد؛ ما پیش از این نیز مجبور بودیم همیشه آنلاین باشیم و گاهی فعالیت‌ها را از منزل پیگیری می‌کردیم.

او در ارتباط با روند جدید فعالیت خود و همکارانش گفت: از وقتی موضوع کرونا جدی شد، با ابتکار مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو روند دورکاری به صورت شیفتی در دستور کار قرار گرفت؛ به این صورت که هر کدام از پرسنل گروه رسانه‌ها، موظف شدیم یک یا دو روز در هفته در محل کار حاضر شویم و در روزهای دورکاری کارها را از خانه دنبال کنیم.

نائینیان در تشریح وظایف ارتباط با رسانه‌ها در روابط عمومی وزارتخانه ای مانند «نیرو» گفت: بیش از ۱۰۰ رسانه در حوزه‌های اقتصادی در بخش آب و برق فعال هستند که ما بطور دائم با آنها در ارتباط هستیم؛ این رسانه‌ها با توجه به سوژه‌های روز، درخواست مصاحبه با مدیران را دارند که هماهنگی انجام این مصاحبه‌ها به عهده مسئول ارتباط با رسانه‌ها است. این هماهنگی‌ها پیش از این غالبا در اداره انجام می‌شد و اکنون به صورت تلفنی انجام می‌شود؛ خبرنگاران با ما تماس می‌گیرند و ما با توجه به سوژه، مدیران مربوطه را برای مصاحبه هماهنگ می‌کنیم و مصاحبه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: یک سری از کارهای ما مربوط به امور داخلی و پاسخگویی به نامه‌هاست؛ به ابتکار بخش انفورماتیک و آی تی وزارتخانه، برای کارمندانی که شغلشان به نوعی بود که باید آنلاین باشند، اتوماسیون اداری با شماره کاربری و رمز عبور جدید تعریف شد تا از منزل به کارتابل دسترسی داشته باشند و نامه‌ها و درخواست‌های ارسالی را پاسخ دهند.

نائینیان ادامه داد: رصد اخبار رسانه‌های مختلف از دیگر مسئولیت‌های این بخش است که این روزها در خانه انجام می‌دهیم؛ هر روز اخبار رسانه‌های جریان اصلی در حوزه انرژی (آب و برق) را رصد می‌کنیم و آن دسته از اخباری که قابلیت انتشار در سایت وزارت نیرو دارد را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای سردبیر سایت وزارت نیرو ارسال می‌کنیم تا در سایت وزارت نیرو بازنشر شود.

او می‌گوید: بخشی از فعالیت کارشناس ارتباط با رسانه‌ها، تهیه و جمع‌بندی یک سری محتوا به صورت هفتگی برای مصاحبه مدیران است؛ این اطلاعات – از جمله شرایط بارش‌ها، میزان مصرف برق و … – به صورت مداوم در هفته به‌روز می‌شود و در اختیار مدیران قرار می‌گیرد تا مدیران در گفت و گو با اصحاب رسانه، در صورت نیاز از آن اطلاعات استفاده کنند.

این کارشناس ارتباط با رسانه‌ها، کمک به بازنشر اخبار پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو را از دیگر اقدامات خود ذکر کرد و گفت: اخباری که پایگاه وزارت نیرو در حوزه‌های مختلف صنعت آب و برق تولید می‌کند؛ این اخبار به صورت روزانه و لحظه‌ای برای خبرنگاران حوزه نیرو ارسال می‌شود و رسانه‌ها با توجه به سیاست‌ها، خط مشی‌ها و اولویت‌های خود، این اخبار را بازنشر می‌کنند.

نائینیان در پایان اظهار داشت: «کرونا نتوانست اختلالی در روند کار ما ایجاد کند و تلاش کردیم فعالیت‌های خود را در خانه ادامه دهیم و با شرایط کنونی که شاهد بارش‌های سیل‌آسا و احتمال وقوع سیلاب در بسیاری از شهرهای کشور  هستیم، تلاش کردیم فعالیت‌ها را بیش از گذشته ادامه دهیم و خللی در آبرسانی و برقرسانی به مردم عزیز کشورمان ایجاد نشود.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *