روز فرخنده برای خبرنگار – ایرنا

خبرنگاران کوله پشتی به دوش هزاره سوم در زمانی که تهیه صفر تا صد اثر خبری را به عهده دارند باید مراقب باشد تا مسئولیت اجتماعی خودش را فراموش نکند، در فرآیند شمارش تعداد اخبار و پر کردن صفحه گرفتار نشود که در این صورت خارج از نیاز و دیدگان مخاطب قرار می‌گیرد.

در سطح خرد محصولات خبری باید نیاز یک فرد به دانستن درباره رویداد یا موضوعی را برطرف کند و در سطح کلان تاثیری بارز بر حل مسئله‌، تسریع حرکت به سمت بهبود و توسعه، به صدر آوردن ظرفیت، ضعف و نیازی که مغفول مانده‌است و در نهایت کمک به بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی در یکی از ابعاد زندگی اجتماعی کشور داشته باشد.

خبرنگار باید در هنگام و پس از تولید یک اثری خبری با دیدی عادلانه به آن بنگرد و در صورتی که تحقق یکی از این اهداف را به وضوح در آن مشاهده نکرد، انتشار آن خواه بر بستر اینترنت و خواه روی کاغذ نشریه‌ها یا صفحه تلویزیون و امواج رادیو اقدامی نامیمون است که رسالت خبرنگاری را خدشه دار می‌کند و اصطلاح ارزش خبری که در دنیای رسانه مصطلح است به معنای واقعی کلمه بر همین اهداف نظارت دارد.

بازخورد محصولات خبری بخشی اساسی در فرآیند تولید خبر است که توجه به آن می‌تواند خبرنگار را از افتادن در این تله نگاه دارد، رصد بازخورد تولیدات خبری در خبرگزاری‌ها به عنوان پر رونق‌ترین دنیای خبر در این عصر به سادگی با دنبال کردن تعداد بازدیدها و نظرها دست کم در سطح خرد به دست می‌آید و تاثیر آن در سطح کلان نیز نیازمند گرفتن بازخورد کارشناسان است.  

تجلیل و تقدیر از خبرنگاران از سوی مسئولان شهرستانی تا کشوری در ۱۷ مرداد خالی از لطف و ارزش نیست اما به نظر می‌رسد چیزی که خبرنگار در عصری که جریان آزاد اطلاعات و سرعت نقطه‌ای پررنگ در آن است نیاز دارد، تعامل بهتر در فضایی توام با احترام است تا با آسودگی روان و به مدد دوربین و قلمش در مسیر توسعه کشور و اطلاع رسانی حرکت کند.

 یکی از مسائلی که همواره خبرنگاران را در مسیر تهیه بسته‌های خبری آزرده خاطر می‌کند این است که  مسئولان در پوشش اقدام موثری که انجام یا آغاز شده‌است، بخوبی به پایگاه‌های خبری اطمینان می‌کنند و در تعاملی فعال اطلاعات را در اختیار آنان می‌گذارند اما هنگامی که اصحاب رسانه در راه کمک به رفع ضعف و نقصی اقدام به تهیه محصول خبری می‌کنند این همکاری را دریافت نمی‌کنند. حال آنکه تلاش برای بازتاب و حرکت کردن در مسیر رفع کمبودها در روزنامه نگاری توسعه همان اندازه واجد ارزش است که انعکاس دستاوردها اهمیت دارد.

خبرنگاران به عنوان رکن اصلی روزنامه‌نگاری توسعه نگاه تیزبینی دارند که در صورت فراغت از روزمرگی‌های خبری و انتشار اخباری که دارای ارزش خبری لازم نیست می‌توانند رکن اصلی روزنامه نگاری توسعه آن هم در کشوری چون ایران باشند که قدم را راه توسعه دارد و انجام این مهم نیازمند احترام مسئولان، صاحبان اطلاعات و کارشناسان به خبرنگار و فضای خبری هر استان است که در وهله اول به معنای گرامی داشت مخاطبان این آثار یعنی مردم هستند.

نکته دارای اهمیت دیگر روزآمد کردن نگاه و نگارش خبرنگار و دروازه‌بانان خبر در سطوح بالاتر پایگاه‌های خبری است تا ارتباط خبرنگار و مخاطب پیوسته محکم بماند و لازم به یادآوری است تا خبرنگار فراموش نکند که هدف تامین نیاز خبری مخاطب و تاثیر گذاری در بهبود وضع موجود است نباید این هدف در مسابقه سرعت خبرگزاری‌ها گم شود بلکه سرعت، صحت و دقت نباید فدای یکدگر شوند.

یادشت از فاطمه رفاهت خبرنگار ایرنا در بوشهر



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *