مقایسه هایما S5 با بیسو T3

هایما S5 خودرویی است که توانسته به پشتوانه نام مزدا و فاو، جای خود را در بازارهای جهانی باز کنند. این خودرو از دسته کراس‌اوورهایی است که توانستند خود را به بازار ایران رسانده و در نمایندگی‌های ایران خودرو جایی برای خود باز کنند. هایما S5 درواقع جایگزینی برای هایما S7 و جبران‌کننده تلاش‌های بی‌نتیجه این خودرو در بازار خودروهای ایران است. در مقابل بیسو T3 نسل جوانی از یک برند چینی به نام چونگین بیسو است. این خودرو برای نخستین بار در سال 2017 رونمایی شده و در سال 1396 توسط گروه سیف‌خودرو به ایران آمد. متنی که می‌خوانید مقایسه‌ای میان خودروهای هایما S5 و رقیب نه‌چندان شناخته‌شده آن، بیسو T3 است. هرچند هایما S5 توانست به‌واسطه پشتیبانی ایران‌خودرو جای خود را در بازار ایران باز کند اما بیسو T3 نیز توانست با قیمت مناسب خود، مشتریان جوانی را که می‌خواستند با پرداخت هزینه کمتر یک کراس‌اوور خوش‌چهره سوار شوند، به خود جلب کند.
مقایسه طراحی
طراحان هایما S5 تلاش کرده‌اند تا با به‌کارگیری خطوط حجم‌دهنده بر روی بدنه این خودرو، چهره اروپایی‌تری به آن ببخشند. ترتیب قرارگیری چراغ‌های اصلی کشیده، دی‌لایت و مه‌شکن‌ها، در کنار خطوط افقی جلوپنجره و برجستگی‌های روی کاپوت نمایی تهاجمی به این خودرو بخشیده‌اند. در نمای جانبی نیز خطوط امتدادیافته در شانه خودرو که به خطوط پایینی متصل شده‌اند، نمای سه‌بعدی جالبی را به وجود آورده‌اند. هایما S5 در نمای پشتی بسیار شبیه سانتافه بوده و عمده طراحی در این بخش با استفاده از ترکیب خطوط انجام گرفته است.
از هر طرف که به بیسو T3 نگاه کنید، می‌بینید که با به‌کارگیری خطوط تیز و زوایای تند حریف را به مبارزه می‌طلبد. استفاده از خطوط زاویه‌دار حتی تا چراغ‌های این خودرو نیز امتداد یافته و جلوپنجره مشکی و سپر حجیم، بیسو T3 را در نمای جلویی به سلاح‌های خوبی مجهز کرده است. همچنین زه مشکی‌رنگ کشیده شده بر روی درب‌های این خودرو هماهنگی بصری جذابی را در ترکیب با رنگ‌های مشکی سقف و شیشه عقب ایجاد کرده است. در نمای عقبی نیز خروجی دوگانه اگزوز که بیشتر جنبه نمایشی دارد، شگرد خوبی برای فریب رقیب است اما نقطه‌ضعف اصلی در طراحی بیسو T3 به شمار می‌رود.
فضای داخلی هایما S5 ممکن است به دلیل داشبورد حجیم، فرمان چهارشاخه و استفاده از اشکال هندسی عجیب در داشبورد تا حدی گیج‌کننده به نظر برسد. بااین‌حال تمامی اجزای داخل کابین به صورتی قرار گرفته‌اند که دسترسی به آن‌ها برای راننده و سرنشین جلو راحت باشد. بااین‌حال صندوق‌عقب تنها 320 لیتر جا دارد که برای جا دادن دو چمدان بزرگ در آن، بدون خواباندن صندلی‌های عقب، باید متوسل به زور شوید.
بیسو T3 در فضای داخلی خود تلاش کرده تا به سمت محصولات گران‌قیمت بازار خودرو برود. هرچند که کیفیت مواد به‌کاررفته در آن پایین است اما استفاده از المان‌هایی چون نمایشگر لمسی، داشبورد دو رنگ، کلیدهای کنترلی بر روی فرمان و استفاده از قطعات تزیینی نقره‌ای داخل کابین بیسو T3 را جذاب کرده است.
مقایسه امکانات رفاهی

هایما S5 نیز برای جا نماندن از قافله رقابت در بخش امکانات رفاهی از چیزی فروگذار نکرده است. تهویه مطبوع خودکار، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 7 اینچی و 6 بلندگو، آنتن کوسه‌ای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، ریل باربند، دی‌لایت، سانروف برقی، سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها و امکان اتصال تلفن همراه از امکانات به‌کاررفته در این خودروی تازه‌نفس چینی است.
بیسو T3 خودرویی است که با هدف جذب مخاطب جوان طراحی شده است. ازاین‌رو امکانات زیادی همچون آینه‌های جانبی برقی، خروجی برق 12 ولت، سیستم تهویه مطبوع خودکار با خروجی هوا برای سرنشینان عقب، دوربین دنده‌عقب، سیستم صوتی تصویری با نمایشگر 9 اینچی لمسی و ورودی بلوتوث، صندلی راننده برقی، دی‌لایت و حس‌گر فشار باد تایر را در خود جای داده است.
مقایسه مشخصات فنی
هایما S5 از آن دسته خودروهایی است که از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ برای تولید نیرویی برابر 161 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاوری برابر 223 نیوتن متر در 1800 تا 4000 دور بر دقیقه استفاده می‌کند. قدرت تولیدشده توسط این موتور با کمک یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل شده و برای رسیدن از صفر به صد در 9.5 ثانیه کافی است. هایما S5 می‌تواند تا سرعت 170 کیلومتر بر ساعت راه بپیماید و برای پیمودن 100 کیلومتر مسیر ترکیبی به 8.5 لیتر بنزین نیاز دارد.
بیسو T3 برای تولید قدرت 133 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه و 185 نیوتن متر گشتاور در 1500 دور بر دقیقه به یک پیشرانه 1.3 لیتری نیاز دارد. این پیشرانه توربوشارژ برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو از یک گیربکس CVT بهره می‌گیرد و در یک سیکل ترکیبی 7.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند. اگر می‌خواهید با این خودرو از حالت سکون به سرعت صد برسید باید 12 ثانیه به آن زمان بدهید.
مقایسه ایمنی
تست ایمنی خودروهای چینی درون همین کشور و تحت عنوان C-NCAP انجام می‌گیرد. هایما S5 با کسب پنج ستاره از این تست‌ها سربلند بیرون آمده است. این خودرو با استفاده از امکاناتی همچون 6 کیسه هوا، سیستم قطع خودکار سوخت و باز شدن خودکار قفل درب‌ها در هنگام بروز حادثه، دوربین 360 درجه، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، BAS، HAS، ESP و TCS توانسته به‌خوبی خود را برای حضور در میدان رقابت مسلح کند.
بیسو T3 نیز با دریافت پنج ستاره ایمنی از C-NCAP توانسته دوشادوش رقیب خود حرکت کند. این خودرو نیز با داشتن 6 کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل چهار کاناله، سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز و سیستم ضد لغزش در زمان شتاب‌گیری توانسته مجموعه خوبی از تجهیزات ایمنی را برای خود فراهم آورد.
جمع‌بندی
خودروی جوان و جویای نام بیسو T3 توانست به‌واسطه قیمت مناسب، طراحی زیبا و تجهیزات قابل‌قبول جای خود را در بازار رقابت خودروهای ایران باز کند. بااین‌حال خریداران این خودرو مجبورند مدت کوتاهی پس از خرید، برای بازدید خودرو به نمایندگی مراجعه کنند که کمبود نمایندگی برای این خودرو می‌تواند تا حدی آزاردهنده باشد. در مقابل هایما S5 که پشتیبانی چون ایران‌خودرو را در کنار خود دارد، باوجود امکانات برابر می‌تواند به‌راحتی جایگزین بیسو T3 در سبد خرید خانوارهای ایرانی شود.